پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215575
قاچاق کالا؛تهديدي براي اقتصاد کشور
تاریخ انتشار : 1395/05/02 08:27:05
نمایش : 1608
قاچاق کالا،تهديدي جدي براي اقتصاد کشور است که از يک سو درآمدهاي گمرکي و مالياتي دولت را کاهش مي دهد و از طرفي سبب خروج بي حاصل ارز، فرار گسترده سرمايه، افزايش بيکاري،کاهش توليدات صنعتي داخلي مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بازار دست فروش ها،عصر پنجشنبه شلوغ تر از هفته هاي گذشته است،يکي در ميان جمعيت داد مي زند'کفش ارزان ، بدو بدو حراج، نصف قيمت بازار '.
مسعود دست و زن و بچه هاش را گرفته است و براي خريد يک هندوانه کوچک تمام پنجشنبه بازار را مي چرخد و به حراجي کفش که مي رسد شروع مي کند زير لب به غرولند کردن ،که اين فرياد انگار دورن مسعود را فرو ريخته است.
مسعود هجده سالي کارگر کارخانه توليد کفش بود و اين روزهاي آخر به يک سر کارگر خوش برخورد با کلي تجربه تبديل شده بود که هر سه شيفت کارخانه به او احترام مي گذاشتند.
وي مي گويد:خدا لعنت کند آنهايي را که کفش هاي قاچاق را وارد بازار و نان 200 نفر را آجر کردند و کارخانه اي با قدمت 20 ساله را به تعطيلي کشاندند.
به گزارش ايرنا، محورهاي مواصلاتي استان چهارمحال وبختياري با واقع شدن در جنوب غرب کشور و محور اتصال جنوب به مرکز کشور و با توجه به اينکه به مرزهاي آبي، بنادر کشور و مناطق آزاد دسترسي ندارد، اما در چند سال اخير شاهد افزايش کشفيات مواد مخدر در اين محورهاي مواصلاتي هستيم.
هم اکنون جاده هاي چهارمحال و بختياري به دليل اتصال استان هاي جنوبي و همچنين بنادر کشور به استان هاي مرکزي ، از سوي قاچاقچيان کالا و مواد مخدر مورد سوء استفاده قرار مي گيرد.
در استان سه هزار و 700 کيلومتر راه آسفالته در قالب بزرگراه، راه هاي اصلي، فرعي و روستايي وجود دارد که توسعه راه هاي اصلي، اين استان را به محور ترانزيتي استان هاي جنوبي به مرکز کشور تبديل کرده و همين امر ازدلايل افزايش کشفيات قاچاق کالا و مواد مخدر و همچنين تردد از محورهاي مواصلاتي است.
به گفته جمعي از مسئولان و دست اندرکاران چهارمحال و بختياري، اين استان به عنوان يک استان ترانزيت کالاي قاچاق و مواد مخدر است، نه يک استان بارانداز، از اين رو مقابله با اين امر همکاري و هم افزايي بين دستگاه هاي اجراي و همچنين دستگاه هاي انتظامي و نظارتي را مي طلبد.
به عقيده مسئولان استان، افزايش کالاهاي قاچاق در کشور،اقتصاد زيرزميني يا اقتصاد سياه را به وجود مي آورد و توسعه اقتصادي و اجتماعي کشور را مختل مي کند.
***
فرمانده انتظامي چهارمحال وبختياري، با اشاره به نام گذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل گفت:نيروي انتظامي يکي از سازمان هاي تاثيرگذار در جامعه در حوزه مقابله با قاچاق کالا است که در دو حوزه حمايت و ايجاد امنيت براي سرمايه گذاران و همچنين مقابله با ورود کالاي قاچاق فعاليت مي کند.
سردار غلامعباس غلامزاده در اين رابطه در گفت وگو با گزارشگر ايرنا افزود: قاچاق کالا علاوه بر ضربه زدن به بازار کار و رونق اقتصادي کشور، رکود درکارخانجات داخلي و توليد داخلي، باعث خروج سرمايه هاي زيادي از کشور مي شود.
وي گفت:ماموران نيروي انتظامي استان امسال بيش از87 ميليارد ريال کالاي قاچاق کشف و ضبط کردند، که اين ميزان نسبت به سال قبل 15درصد افزايش داشته است.
وي اظهار کرد:در راستاي مقابله با کالاي قاچاق در اين مدت 80 دستگاه خودروي حمل کالاي قاچاق توقيف و 34پرونده قاچاق تشکيل شد.
سردارغلامزاده افزود: استقرار ايستگاه هاي ايست و بازرسي در برخي محورهاي مواصلاتي و همچنين ناامن کردن جاده هاي استان به منظور جلوگيري از قاچاق کالا وافزايش همکاري و همراهي مردم از مهم ترين برنامه و سياست هاي مبارزه با قاچاق کالا دراستان است.
فرمانده انتظامي چهارمحال وبختياري از اجراي عوامل بازدارنده کالاي قاچاق و برخورد به موقع با قاچاقچيان خبر داد وگفت: افزايش هزينه کالاي قاچاق نقش تعيين کننده در کاهش قاچاق کالا خواهد داشت.
وي،به کمبود امکانات و تجهيزات به عنوان يکي از مشکلات مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: بسيج امکانات و بهره گيري از ظرفيت مردمي مي تواند در کاهش اين پديده موثر باشد.
***
مديرکل تعزيرات حکومتي چهارمحال وبختياري نيز با اشاره به افزايش کشفيات کالاهاي قاچاق دراستان گفت: کاهش توليدات در کشور و مصرف زدگي و وابستگي به کالاهاي خارجي از مهم ترين مشکلات حوزه قاچاق کالا در کشور است.
ولي دهباني نژاد افزود: تخريب زيرساختهاي اقتصادي، تاثير منفي از حيثيت تهاجم فرهنگي از ديگر مشکلات حوزه قاچاق کالا است.
وي با بيان اينکه بيشترين کالاهاي قاچاق کشف شده در کشور و استان پوشاک و پتو است، اظهار داشت:تعطيل شدن واحدهاي توليدي پوشاک و نساجي ها در کشور و افزايش بيکاري و همچنين خروج سرمايه از کشور از ديگر مشکلات و پيامدهاي کالاي قاچاق است.
دهباني نژاد، تعداد پرونده هاي تخلف تعزيراتي که سال گذشته در استان تشکيل شده را هفت هزار و101مورد عنوان کرد و گفت: 40 پرونده از قبل پرونده ها در شعب تعزيرات حکومتي استان بود و تا به حال هفت هزار و 102پرونده مختومه شده است.
به گفته وي، از اين تعداد پرونده 165پرونده به ارزش 16ميليارد و 116ميليون ريال در حوزه قاچاق کالا بوده است.
وي اظهارکرد: امسال نيز195پرونده قاچاق در استان به ارزش 22ميليارد و648ميليون ريال تشکيل شده که از اين تعداد 182پرونده منتهي به صدور راي شده است.
دهبان نژاد افزود: هم اکنون دو شعبه ويژه رسيدگي به پرونده هاي قاچاق در شهرکرد و يک شعبه در بروجن فعال است.
وي گفت: پوشاک، لوازم آرايشي و بهداشتي، لوازم خانگي از بيشترين کالاهاي قاچاق کشف شده در استان است.
معاون اداره کل تعزيرات حکومتي چهارمحال وبختياري نيز گفت: اين استان به عنوان استان ترانزيت کالاي قاچاق از استان هاي جنوبي به استان هاي مرکزي از جمله اصفهان و تهران است.
براتعلي صالحي با بيان اينکه چهارمحال وبختياري، استان قاچاق خيز نيست، اظهار کرد: قاچاق چوب و زغال ازاستان چهارمحال وبختياري بسيار زياد است.
وي افزود: هم اکنون بحث برخورد با قاچاقچيان نياز به همکاري و همدلي مسئولان نظامي و انتظامي و همچنين همکاري مردم براي دسترسي و اشرافيت اطلاعاتي در زمينه قاچاقچيان دارد.
صالحي گفت:نداشتن کد رهگيري و شناسايي کالاها از مهمترين مشکلات در حوزه مبارزه با کالاي قاچاق است که تاکنون در اين زمينه اقداماتي از سوي مسئولان انجام نشده است.
وي افزود: به منظور برخورد با قاچاقچيان نيز در قانون جديد سال 92با رويکرد برخورد شديد با قاچاقچي انجام گرفته و قانون از قوت خاص برخوردار بوده که علاوه بر ضبط کالا، جريمه نقدي را به دنبال داشته است.
***
مديرکل امور مالياتي چهارمحال وبختياري نيز گفت: قاچاق کالا يکي تهديداتي است که به صورت مستقيم به اقتصاد کشور ضربه وارد
مي کند.
بهادر بهمني، با بيان اينکه مقابله با قاچاق کالا به سلامت اقتصادي جامعه کمک مي کند افزود:ورود کالاهاي قاچاق از مصاديق فرار مالياتي در کشور است.
وي،يکي از راه هاي جلوگيري از فساد در اقتصاد را کنترل واردات و جلوگيري از قاچاق کالا عنوان کرد و گفت: بين 85 تا90 درصد درآمدهاي استاني از ماليات تامين مي شود.
بهمني، نظارت بيشتر بر ورودي کالاهاي قاچاق از جمله گمرکات را يکي از راه هاي مقابله با ورود کالاهاي قاچاق در مبادي ورودي عنوان کرد.
***
مديرکل گمرک چهارمحال وبختياري نيز گفت: بيشترين کالاهاي قاچاق در سال گذشته در زمينه پوشاک، پتو و اسباب بازي، مواد خوراکي و آشاميدني بود و امسال نيز کالاها قاچاق کشف شده شامل پوشاک، پتو، برنج، بادام زميني است.
اسماعيل اله دادي افزود: سال گذشته 249فقره پرونده قاچاق به ارزش 70 ميليارد ريال و سه ماهه اول امسال 75 پرونده قاچاق به ارزش 30 ميليارد ريال در گمرک استان ثبت شده است.
وي از افزايش تعداد پرونده هاي قاچاق در سال جاري خبر داد و گفت: درسال گذشته کالاهاي قاچاق کشف شده دراستان از نظر وزني 62تن بوده است.
وي اظهار داشت: بالا رفتن تعرفه هاي کالا ازسوي وزارت صنعت ،معدن و تجارت يکي از دلايل افزايش ورود کالاهاي قاچاق در کشور است.
اله دادي، تغيير مسير ورود کالاي قاچاق به دليل امن بودن مسيرهاي ارتباطي استان را يکي از دلايل افزايش کشفيات قاچاق عنوان کرد وگفت: کم بودن ايستگاه ايست و بازرسي و کم شدن کنترل مسيرهاي ترانزيت وهمچنين توسعه راه ها از مهمترين دلايل حمل کالاي قاچاق و افزايش کشفيات دراستان است.
مديرکل گمرک استان با اشاره به اينکه يک کشور در حال گذار هستيم، اظهار داشت: بيشترين ميزان کالاهاي قاچاق در استان و کشور، کالاي مصرفي است که بايد براي کاهش قاچاق کالا ازتوليدات داخلي حمايت کرد.
وي در خصوص افزايش گمرکات در مرزها افزود: گمرک در مرزها براساس آمايش سرزمين فعال شده و بسياري از مرزهاي کشور از مناطق آزاد هستند که از سوي نيروهاي نظامي و انتظامي مورد بازرسي قرار مي گيرند.
اله دادي افزود:با اجراي سامانه هاي گمرکي از جمله پنجره واحد تجارت فرامرزي و سامانه جامع امور گمرک ، زمينه کاهش ورود کالاي قاچاق در کشور بيش از گذشته مي شود.
وي گفت:يکي از دلايل گرايش براي ورود کالاهاي قاچاق، نبود صنايع و بالا بودن نرخ بيکاري در استان ها است که مي توان با سرمايه گذاري در بخش صنعت و ايجاد اشتغال، با ورود کالاهاي قاچاق مقابله کرد.
***
امام جمعه شهرکرد نيز گفت: مقابله شديد با قاچاق کالا يکي از راهکارهاي حمايت از مصرف کالاي ساخت داخل است و بايد با جديت از ورود کالاهاي قاچاق جلوگيري کرد.
حجت الاسلام محمدعلي نکونام افزود:با کاهش مصرف کالاهاي خارجي و فرهنگ سازي در زمينه استفاده از کالاهاي ايراني و همچنين حمايت از بخش توليد به منظور کم کردن قيمت ها مي توان در مقابله باقاچاق کالا فعاليت کرد.
****
استاندار چهارمحال وبختياري نيز با اشاره به توسعه راه ها و جاده هاي استان گفت:مسيرها و محورهاي مواصلاتي استان به مسيرهاي ترانزيت قاچاق کالا و مواد مخدر تبديل شده است.
قاسم سليماني دشتکي افزود: با توجه به توسعه راه هاي ترانزيتي و افزايش ترانزيت قاچاق کالا و مواد مخدر، راه اندازي ايستگاه ايست و بازرسي در گلوگاه هاي استان بسيار مهم است.
وي گفت: هم اکنون جاده شهرکرد، بروجن ، لردگان به عنوان يکي از مسيرهاي پرتردد و با بيشترين آمار کشفيات مواد مخدر و قاچاق کالاست که با راه اندازي پاسگاه و ايستگاه ايست و بازرسي در نقاط حساس از جمله پل قرح ، پاسگاه گوشکي ، سه راهي لبد بازفت به گردنه تاراز بسيار حياتي است.
اکنون عزم دولت يازدهم براي مبارزه جدي با قاچاق کالا نشان مي دهد که يکي از مهمترين راهکارهاي حمايت از توليدات داخلي و جلوگيري از تعطيلي واحدهاي صنعتي داخل ،مبارزه با قاچاق کالا است.

گزارش از سميه پناهنده شهرکي / ايرنا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html